Hallássérült személyek ellátásával kapcsolatos tevékenység

A hallássérült, integráltan tanuló gyermekek különböző mértékű és fokú nehézségekkel érkeznek az óvodákba, iskolákba.

Az esélyegyenlőség megteremtése és a társadalmi beilleszkedés megkönnyítése érdekében az egyik legfontosabb tennivaló, hogy a befogadó óvoda/iskola kezelni tudja a hallássérülésből eredő egyéni igényeket, az egyéni eltérésekből fakadó problémákat, és képes legyen arra, hogy a tanulók számára a rendelkezésre álló eszközök felhasználásával biztosítsa azokat az egyéni tanulási útvonalakat, amelyek megakadályozhatják az iskolai kudarcok elszenvedését.

A hallássérülés fokozatai:

  • enyhe nagyothallás (25-40 dB)
  • közepes nagyothallás (40-60 dB)
  • súlyos nagyothallás (60-90 dB)
  • átmeneti sáv a súlyos nagyothalló és a siketség között (90-110 dB)
  • siketség (110 dB feletti hallásvesztés)

A szurdopedagógiai ellátás legfontosabb célja a hallássérült gyermek, lehető legmagasabb szintű társadalmi habilitációjának rehabilitációjának szolgálata.

A szurdopedagógus általános feladatai:

  • a beszédhanghallás, az artikuláció és a magyar nyelvnek megfelelő beszédmód komplex, folyamatos fejlesztése
  • a gyermek szó és fogalomhasználatának bővítése
  • a gyermek azon kommunikációs készségének fejlesztése, amelynek segítségével ismereteiről számot tud adni
  • a gyermek lényegkiemelési képességének javítása
  • megsegítése a hallott szöveg értelmezésével kapcsolatban

A szurdopedagógus feladatai a kommunikációs képességek fejlesztése terén:

  • beszédmozgás kialakítása, javítása, ügyesítése
  • a beszédészlelés és beszédértés fejlesztése
  • a spontán beszéd javítása
  • a verbális memória fejlesztése
  • szókincsbővítés és tartalmi megerősítés
  • a hallási figyelem és hallási diszkrimináció javítása
  • az akusztikus tagolás fejlesztése
  • szövegértés magasabb szintre emelése

A szurdopedagógus egyéb fejlesztési területei:

  • vizuális percepció, vizuális memória és differenciálás
  • vizuális tagolás
  • alak-háttér differenciálás
  • szín és alak-konstancia képességének, észlelésének fejlesztése
  • testi ügyesség és koordináció
  • természetes mozgások (járás, futás, mászás)
  • finommozgások és nagymozgások
  • téri orientáció
  • saját testismeret és saját mozgás koordinálása
  • időbeli tájékozódás (képes napló, naptár, élménynaptár készítése)

Az utazó tanárként dolgozó szurdopedagógusok kiemelt feladatai:

A hallássérült tanulók közvetlen fejlesztésével kapcsolatban:

  • habilitációs, rehabilitációs órák tartása az integráló intézményben, egyéni fejlesztési terv alapján
  • az előírt pontos adminisztráció vezetése
  • tanulói portfólió vezetése (előre meghatározott elemekkel)

A többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás:

  • szemlélet és attitűdformálás
  • javaslattétel megfelelő speciális tanulói környezet kialakítására
  • javaslat adása egyéni tanmenethez
  • javaslat adása speciális eszközök beszerzésére
  • ösztönzés, gyógypedagógiai módszerek alkalmazására
  • befogadás segítése érzékenyítéssel
  • kommunikációs lehetőség biztosítása, team szemléletű munkára ösztönzés

A szülőkkel való kapcsolattartás:

  • tájékoztatás, folyamatos kapcsolattartás
  • tanácsadás a tanulási, nevelési problémákkal, vagy a továbbtanulással kapcsolatban
  • speciális eszközök beszerzésére javaslat

Az ellátás kerete: a 2011. évi CXC tv. 6. sz. melléklete által meghatározott

Az ellátás formája: egyéni vagy kiscsoportos