Logopédia

A logopédiai tevékenység során, Miskolc befogadó alap és középfokú oktatási intézményeiben integráltan nevelkedő beszédfogyatékos gyermekek, tanulók habilitációs, rehabilitációs ellátása valósul meg. A fejlesztés menetét, fő irányát, valamint az egyéni fejlesztési terveket a B.-A.-Z.  Megyei Pedagógiai Intézet, Megyei Szakértői Bizottsága által kiadott részletes szakértői vélemények határozzák meg. Minden gyermeknél, a tervek elkészítése, még a tanév elején, szeptember első felében megtörténik.

A tanév elején az anamnézis, a szakértői vélemény, az artikuláció, a beszéd, a beszéd értés fokának, az aktív és passzív szókincs aktuális szintjének felmérésével a jelen állapot készül, félévkor, valamint év végén pedig újra sor kerül a fenti területek felmérésére. Ezzel tudjuk megjeleníteni a beszédfogyatékos tanuló állapotában történt változásokat, melyek újabb célokat jelölnek ki a terápiában.

A szülők és a befogadó intézmények pedagógusainak tájékoztatása év elején, félévkor év végén, illetve előzetes megbeszélés alapján bármikor a tanév során történik.

A szülők a logopédiai fejlesztésről, folyamatosan kapnak tájékoztatást, az intézményben szervezett fogadóórák keretein belül.

Az értékelés a foglalkozások végén az életkortól függ. Szóbeli dicséret és matrica, vagy pecsét lenyomat a kicsiknél. Szóbeli dicséret, plusz egy választott játék, esetleg lehetőség szerint IKT eszköz alkalmazására lehetőség adása.

A foglalkozások fajtái:

Logopédiai foglalkozások (egyéni vagy kiscsoportos formában)

  1. a beszédhangok javítása
  2. aktív és passzív szókincs fejlesztése
  3. a beszéddel kapcsolatos szenzoros és motoros problémák javítása
  4. a beszéd ritmusának zavarából adódó állapotok kezelése, javítása (dadogás, hadarás)
  5. a mozgás, beszéd, gondolkodás ritmusának kialakítása, összerendezése
  6. a helyes, kifejező beszéd, kommunikáció kialakítása
  7. a részképesség zavarral küzdő gyermekek képessé tétele a beszéd, olvasás, írás, eszközszintű használatára
  8. a környezet megismerése. az analizáló, szintetizáló, lényegkiemelő készség fejlesztése, kialakítása

Fejlesztési elvek:

  1. korrekció és kompenzáció elve
  2. sérülésspecifikusság (a beszédfogyatékosság diagnózisa szerint)
  3. egyéni (a fejlesztési célok és feladatok a beszédfogyatékos gyermek egyéni fejlettségi szintjének, egyéni sajátosságaihoz alkalmazkodnak, azokra épülnek)
  4. komplexitás (magába foglalja a logopédiai fejlesztés, a kommunikáció, kognitív fejlesztés, személyiségfejlesztés együttes, egymást erősítő és kiegészítő alkalmazását)

A logopédus feladatai, kapcsolattartás:

  1. Vizsgálat és annak eredményeire alapozva fejlesztési terv készítése
  2. habilitációs foglalkozások tartása
  3. folyamatos kapcsolattartás a befogadó intézmények pedagógusaival, a pedagógiai munkát segítőkkel
  4. iskolapszichológussal, iskolaorvossal, védőnővel
  5. tanácsadás
  6. továbbtanulás, pályaválasztás
  7. szakorvosi vizsgálatra küldés (hallásvizsgálat, fül-orr-gégészet)

Foglalkozásokon kiemelt célok, feladatok:

  1. Beszédfejlesztés
  • Megfelelő, helyes beszédlégzés kialakítása
  • A beszédhangok helyes artikulációja (kialakítás, rögzítés, automatizálás)
  • Szókincs bővítése (aktív, passzív)
  • A beszéd megértési nehézségeinek kezelése
  • Szituációnak megfelelő gesztusok, mimika, kommunikáció fejlesztése
  • Helyes beszédritmus kialakítása
  • Nyelvtani szabályok, ismeretek megfelelő, helyes alkalmazása, beszélgetés szituációban
  1. Részképességek fejlesztése
  • Figyelem, koncentráció
  • Gondolkodás, memória
  • Testséma, téri és időbeli tájékozódás
  • Kognitív képességek
  • Logikai készség és problémamegoldó gondolkodás
  • Sorrendiség
  • Analízis és szintézis
  • Finommozgás, nagymozgások összerendezettsége
  1. Egyéb célok, feladatok:
  • Harmonikus személyiséggé formálás
  • A beszéd problémája ne legyen rossz hatással iskolai kapcsolataira
  • Helyes önismeret és önkritika kialakítása, fenntartása
  • Folyamatos kapcsolattartás az intézmény integráló pedagógusaival, esetmegbeszélések a pillanatnyi szükséghelyzetek esetén is!

A logopédiai fejlesztés során alkalmazott fontos szempontok:

  • Magasfokú szakmaiság
  • Szeretetteljes, motiváló légkör
  • Játékosság, szemléletesség
  • Ingergazdag környezet
  • IKT eszközök alkalmazása

Fontos megtalálni az optimális fejlesztési ütemet, amit a beszédfogyatékos gyermek egyéni sajátosságaihoz kell igazítani.