A logopédiai tevékenység során, Miskolc befogadó alap és középfokú oktatási intézményeiben integráltan nevelkedő beszédfogyatékos gyermekek, tanulók habilitációs, rehabilitációs ellátása valósul meg. A fejlesztés menetét, fő irányát, valamint az egyéni fejlesztési terveket a B.-A.-Z. Megyei Pedagógiai Intézet, Megyei Szakértői Bizottsága által kiadott részletes szakértői vélemények határozzák meg. Minden gyermeknél, a tervek elkészítése, még a tanév elején, szeptember első felében megtörténik.
A tanév elején az anamnézis, a szakértői vélemény, az artikuláció, a beszéd, a beszéd értés fokának, az aktív és passzív szókincs aktuális szintjének felmérésével a jelen állapot készül, félévkor, valamint év végén pedig újra sor kerül a fenti területek felmérésére. Ezzel tudjuk megjeleníteni a beszédfogyatékos tanuló állapotában történt változásokat, melyek újabb célokat jelölnek ki a terápiában.
A szülők és a befogadó intézmények pedagógusainak tájékoztatása év elején, félévkor év végén, illetve előzetes megbeszélés alapján bármikor a tanév során történik.
A szülők a logopédiai fejlesztésről, folyamatosan kapnak tájékoztatást, az intézményben szervezett fogadóórák keretein belül.
Az értékelés a foglalkozások végén az életkortól függ. Szóbeli dicséret és matrica, vagy pecsét lenyomat a kicsiknél. Szóbeli dicséret, plusz egy választott játék, esetleg lehetőség szerint IKT eszköz alkalmazására lehetőség adása.
A foglalkozások fajtái:
Logopédiai foglalkozások (egyéni vagy kiscsoportos formában)
- a beszédhangok javítása
- aktív és passzív szókincs fejlesztése
- a beszéddel kapcsolatos szenzoros és motoros problémák javítása
- a beszéd ritmusának zavarából adódó állapotok kezelése, javítása (dadogás, hadarás)
- a mozgás, beszéd, gondolkodás ritmusának kialakítása, összerendezése
- a helyes, kifejező beszéd, kommunikáció kialakítása
- a részképesség zavarral küzdő gyermekek képessé tétele a beszéd, olvasás, írás, eszközszintű használatára
- a környezet megismerése. az analizáló, szintetizáló, lényegkiemelő készség fejlesztése, kialakítása
Fejlesztési elvek:
- korrekció és kompenzáció elve
- sérülésspecifikusság (a beszédfogyatékosság diagnózisa szerint)
- egyéni (a fejlesztési célok és feladatok a beszédfogyatékos gyermek egyéni fejlettségi szintjének, egyéni sajátosságaihoz alkalmazkodnak, azokra épülnek)
- komplexitás (magába foglalja a logopédiai fejlesztés, a kommunikáció, kognitív fejlesztés, személyiségfejlesztés együttes, egymást erősítő és kiegészítő alkalmazását)
A logopédus feladatai, kapcsolattartás:
- Vizsgálat és annak eredményeire alapozva fejlesztési terv készítése
- habilitációs foglalkozások tartása
- folyamatos kapcsolattartás a befogadó intézmények pedagógusaival, a pedagógiai munkát segítőkkel
- iskolapszichológussal, iskolaorvossal, védőnővel
- tanácsadás
- továbbtanulás, pályaválasztás
- szakorvosi vizsgálatra küldés (hallásvizsgálat, fül-orr-gégészet)
Foglalkozásokon kiemelt célok, feladatok:
- Beszédfejlesztés
- Megfelelő, helyes beszédlégzés kialakítása
- A beszédhangok helyes artikulációja (kialakítás, rögzítés, automatizálás)
- Szókincs bővítése (aktív, passzív)
- A beszéd megértési nehézségeinek kezelése
- Szituációnak megfelelő gesztusok, mimika, kommunikáció fejlesztése
- Helyes beszédritmus kialakítása
- Nyelvtani szabályok, ismeretek megfelelő, helyes alkalmazása, beszélgetés szituációban
- Részképességek fejlesztése
- Figyelem, koncentráció
- Gondolkodás, memória
- Testséma, téri és időbeli tájékozódás
- Kognitív képességek
- Logikai készség és problémamegoldó gondolkodás
- Sorrendiség
- Analízis és szintézis
- Finommozgás, nagymozgások összerendezettsége
- Egyéb célok, feladatok:
- Harmonikus személyiséggé formálás
- A beszéd problémája ne legyen rossz hatással iskolai kapcsolataira
- Helyes önismeret és önkritika kialakítása, fenntartása
- Folyamatos kapcsolattartás az intézmény integráló pedagógusaival, esetmegbeszélések a pillanatnyi szükséghelyzetek esetén is!
A logopédiai fejlesztés során alkalmazott fontos szempontok:
- Magasfokú szakmaiság
- Szeretetteljes, motiváló légkör
- Játékosság, szemléletesség
- Ingergazdag környezet
- IKT eszközök alkalmazása
Fontos megtalálni az optimális fejlesztési ütemet, amit a beszédfogyatékos gyermek egyéni sajátosságaihoz kell igazítani.