A szomatopedagógiai tevékenység során Miskolc befogadó intézményeiben integráltan nevelkedő mozgáskorlátozott gyermekek habilitációs, rehabilitációs ellátása valósul meg. A fejlesztés, és az egyéni fejlesztési tervek a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat, Mozgásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye szakértői véleménye alapján készülnek a tanév elején szeptemberben.
Az év elején az anamnézis, mozgásvizsgálat és a szakértői vélemény alapján jelen állapot készül, félévkor, valamint év végén pedig újra sor kerül a mozgáskorlátozott gyermekek vizsgálatára, felmérve ezzel a változásokat, melyek új célokat adhatnak a terápiának.
A mozgássérült gyermekek értékelése írásban év elején (jelen állapot), félévkor és év végén (szöveges értékelés formájában) történik.
A szülők és a befogadó intézmények pedagógusainak tájékoztatása: év elején, félévkor, év végén, illetve megbeszélés alapján zajlik bármikor a tanév folyamán, ha az szükséges.
A szülők a fejlesztésről folyamatosan kapnak tájékoztatást mivel fogadó órák biztosítottak az intézményben egyéni megbeszélés alapján.
Az értékelés a foglalkozások végén matrica, nyomda gyűjtésével valósul meg, nagyobbaknál egyéb motivációk segítségével: pl. plusz egy játék a foglalkozás végén.
A foglalkozások fajtái:
- mozgásnevelés foglalkozások (egyéni vagy kiscsoportos formában)
- nagymozgás
- finommotorika
- önkiszolgálási tevékenységek (segítése, kialakítása, gyakoroltatása)
- ergoterápia
- kognitív képességek fejlesztése (egyéni vagy kiscsoportos formában)
Fejlesztés elvek:
- korrekció és kompenzáció elve
- sérülésspecifikusság
- egyéni (a fejlesztési célok és feladatok a mozgáskorlátozott gyermekek egyéni fejlettségi szintjéhez, egyéni sajátosságaihoz alkalmazkodnak, azokra épülnek)
- a komplexitás (magába foglalja a mozgásfejlesztés, kommunikáció, kognitív fejlesztés, személyiségfejlesztés együttes, egymást erősítő és kiegészítő alkalmazását)
A szomatopedagógus feladatai, kapcsolattartás:
- vizsgálat és annak eredményeire alapozva fejlesztési terv készítése
- foglalkozások tartása
- folyamatos kapcsolattartás a befogadó intézmények pedagógusaival, a pedagógiai munkát segítőkkel (asszisztens)
- esetenként ergoterapeuta, szakorvos együttműködésére is szükség van
- tanácsadás
- akadálymentes környezet kialakítása a befogadó intézményekben
- sportolási lehetőségek kiválasztása
- továbbtanulás, pályaválasztás
- szakorvosi vizsgálatra való küldés, segédeszköz választása
- játék/tanulás közbeni ajánlott testhelyzetek megbeszélése, bemutatása (lábtartók, kivágott asztal stb. alkalmazása)
- önkiszolgálási tevékenységek során a helyes mozdulatok bemutatása, megtanítása a befogadó intézmények pedagógusai, pedagógiai munkát segítők (asszisztens) számára
- kirándulások, séták alkalmával kíséret biztosítása
Foglalkozásokon kiemelt célok, feladatok:
- mozgásnevelés
- szenzomotoros ismeretszerzés biztosítása- vesztibuláris rendszer fejlesztése
- saját testükről szerzett ismeretek homályosak, testsémájuk fejletlen lehet- a helyes mozgásminták kialakítása
- testtudat, testérzékelés, helyzetérzékelés kialakítása, fejlesztése
- mozgásérzékelés, izomtudat kialakítása, fejlesztése
- mozgásigény felkeltése, kielégítése, mozgáskészség fejlesztése
- hely- és helyzetváltoztatás képessége, mozdulatainak kialakítása
- helyes testtartás kialakítása
- izomerő fejlesztése
- a két testfél együttmozgásának kialakítása
- mozgáskoordináció, egyensúly fejlesztése
- megkésett mozgásfejlődés, kóros mozgások kialakulásának korrekciója
- kiesett funkciók helyettesítése, kompenzáló technikák tanítása
- finommotorika
- kézügyesség fejlesztése
- kéz és az ujjak ügyesítése, mozgékonyságának fokozása, fejlesztése
- praktikus kézmozgások kialakítása
- szem- kéz, kéz- kéz koordináció fejlesztése, ujjak koordinált mozgásainak kialakítása, fejlesztése
- eszközhasználat (kézműves technikák, eszközök használatának megtanítása)
- végtagredukció esetén: segédeszközzel való ellátás, használatának megtanítása
A szomatopedagógiai fejlesztés során alkalmazott fontos szempontok:
- önállóságra nevelés
- a pozitív megerősítés, önbizalom fejlesztése
- szeretetteljes, motiváló légkör
- játékosság, szemléletesség
- ingergazdag környezet, mozgásos tapasztalatszerzés biztosítása
- fontos, hogy megtaláljuk az optimális arányokat: mennyit kell segíteni és mennyire kell, hogy önálló legyen a gyermek
- az integráltan nevelkedő mozgáskorlátozott gyermekekre is ugyanazok a szabályok, szokásrendek vonatkoznak, mint az épekre- ezek megismertetése, gyakoroltatása, az ezekben való segítségnyújtás (mennyi várható el, mennyit tud önállóan megcsinálni)