A hallássérült, integráltan tanuló gyermekek különböző mértékű és fokú nehézségekkel érkeznek az óvodákba, iskolákba.
Az esélyegyenlőség megteremtése és a társadalmi beilleszkedés megkönnyítése érdekében az egyik legfontosabb tennivaló, hogy a befogadó óvoda/iskola kezelni tudja a hallássérülésből eredő egyéni igényeket, az egyéni eltérésekből fakadó problémákat, és képes legyen arra, hogy a tanulók számára a rendelkezésre álló eszközök felhasználásával biztosítsa azokat az egyéni tanulási útvonalakat, amelyek megakadályozhatják az iskolai kudarcok elszenvedését.
A hallássérülés fokozatai:
- enyhe nagyothallás (25-40 dB)
- közepes nagyothallás (40-60 dB)
- súlyos nagyothallás (60-90 dB)
- átmeneti sáv a súlyos nagyothalló és a siketség között (90-110 dB)
- siketség (110 dB feletti hallásvesztés)
A szurdopedagógiai ellátás legfontosabb célja a hallássérült gyermek, lehető legmagasabb szintű társadalmi habilitációjának rehabilitációjának szolgálata.
A szurdopedagógus általános feladatai:
- a beszédhanghallás, az artikuláció és a magyar nyelvnek megfelelő beszédmód komplex, folyamatos fejlesztése
- a gyermek szó és fogalomhasználatának bővítése
- a gyermek azon kommunikációs készségének fejlesztése, amelynek segítségével ismereteiről számot tud adni
- a gyermek lényegkiemelési képességének javítása
- megsegítése a hallott szöveg értelmezésével kapcsolatban
A szurdopedagógus feladatai a kommunikációs képességek fejlesztése terén:
- beszédmozgás kialakítása, javítása, ügyesítése
- a beszédészlelés és beszédértés fejlesztése
- a spontán beszéd javítása
- a verbális memória fejlesztése
- szókincsbővítés és tartalmi megerősítés
- a hallási figyelem és hallási diszkrimináció javítása
- az akusztikus tagolás fejlesztése
- szövegértés magasabb szintre emelése
A szurdopedagógus egyéb fejlesztési területei:
- vizuális percepció, vizuális memória és differenciálás
- vizuális tagolás
- alak-háttér differenciálás
- szín és alak-konstancia képességének, észlelésének fejlesztése
- testi ügyesség és koordináció
- természetes mozgások (járás, futás, mászás)
- finommozgások és nagymozgások
- téri orientáció
- saját testismeret és saját mozgás koordinálása
- időbeli tájékozódás (képes napló, naptár, élménynaptár készítése)
Az utazó tanárként dolgozó szurdopedagógusok kiemelt feladatai:
A hallássérült tanulók közvetlen fejlesztésével kapcsolatban:
- habilitációs, rehabilitációs órák tartása az integráló intézményben, egyéni fejlesztési terv alapján
- az előírt pontos adminisztráció vezetése
- tanulói portfólió vezetése (előre meghatározott elemekkel)
A többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás:
- szemlélet és attitűdformálás
- javaslattétel megfelelő speciális tanulói környezet kialakítására
- javaslat adása egyéni tanmenethez
- javaslat adása speciális eszközök beszerzésére
- ösztönzés, gyógypedagógiai módszerek alkalmazására
- befogadás segítése érzékenyítéssel
- kommunikációs lehetőség biztosítása, team szemléletű munkára ösztönzés
A szülőkkel való kapcsolattartás:
- tájékoztatás, folyamatos kapcsolattartás
- tanácsadás a tanulási, nevelési problémákkal, vagy a továbbtanulással kapcsolatban
- speciális eszközök beszerzésére javaslat
Az ellátás kerete: a 2011. évi CXC tv. 6. sz. melléklete által meghatározott
Az ellátás formája: egyéni vagy kiscsoportos