A komplex gyógypedagógiai tevékenység során Miskolc befogadó intézményeiben integráltan nevelkedő sajátos nevelési igényű gyermekek habilitációs, rehabilitációs ellátása valósul meg. Ezen belül is többek között az iskolai készségek kevert zavarával, a kevert specifikus fejlődési zavarral, a figyelemzavarral és/vagy hiperaktivitással küzdő tanulók, a tanulási zavarra veszélyeztetett tanulók, valamint az intellektuális képességzavar enyhe fokában érintett gyermekek, tanulók részesülnek komplex gyógypedagógiai terápiában, megsegítésben.
A fejlesztésről, annak kereteiről, irányairól a területileg illetékes Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szakértői véleménye ad információt.
A fejlesztést végző szakember az év elején elvégzett bemeneti mérés, a megfigyelései és a szakértői vélemény alapján egyéni fejlesztési tervet készít. Év végén újra sor kerül a gyermekek vizsgálatára, felmérve ezzel a változásokat, melyek új célokat adhatnak a terápiának. A komplex gyógypedagógiai megsegítésben részesülő gyermekek értékelése írásban (szöveges értékelés formájában) történik.
A szülők és a befogadó intézmények pedagógusainak tájékoztatása év elején, félévkor, év végén, illetve megbeszélés alapján zajlik; valamint bármikor a tanév folyamán, ha az szükséges.
Az értékelés a foglalkozások végén matrica, nyomda gyűjtésével valósul meg, nagyobbaknál egyéb motivációk segítségével: pl. plusz egy játék a foglalkozás végén.
A komplex gyógypedagógiai tevékenység céljai:
- a tanulók gyengén funkcionáló (motoros, kommunikációs, kognitív, kreatív, szociális, kommunikációs) képességeinek fejlesztése;
- a gyermekek erősségeinek további fejlesztése;
- a tanulás iránti kedv, motiváció fokozása;
- hasznos tanulási szokások, módszerek kialakítása;
- önbizalom növelése;
- realis énkép, önértékelés támogatása;
- viselkedés, magatartás szabályozásának segítése, támogatása;
- szülőkkel és pedagógusokkal való folyamatos együttműködés, információátadás, támogatás.
A gyógypedagógiai foglalkozások, a tevékenység komplexitását a fenti célok folyamatos figyelembevétele, előtérbe helyezése adja.
A tanulók ellátását, iskolai előmenetelét nagyban támogathatja a különféle szakemberek, társszakmák folyamatos együttműködése. A komplex gyógypedagógiai ellátás keretében az alábbi szakemberekkel való együttmködés valósulhat meg:
- iskolai pedagógusokkal,
- logopédusokkal,
- (iskola/óvoda)pszichológusokkal,
- gyermekpszichiáterrel,
- gyógytornásszal,
- egyéb szakemberrel.